Ny elev

Ny elev på Hillerødsholmskolen

Allerede i børnehaven samarbejder Hillerødsholmskolen med dem der til dagligt er sammen med dit barn. Børnehaverne kan komme på besøg i HFO Regnbuen og se skolen samtidigt. Vi har fokus på tryghed i overgangen og arbejder målbevidst imod at børnene, allerede inden skolestart, kan blive trygge i de nye omgivelser på skolen.

I foråret inden skolestart, har de 4 distrikts børnehaverne, HFO'en og børnehaveklasselærerne et samarbejde med besøg hos hinanden omkring et tema vi har planlagt sammen. Børnene oplever først at HFO pædagoger og børnehaveklasseledere besøger børnehaven. Derefter fortsætter projektet på skolen, hvor børnene arbejder med det genkendelige i de nye omgivelser. Her besøger børnene også børnehaveklasserne.

Børnehaverne kan kontakte HFO Regnbuen om komme på besøg og gør det ofte. Så allerede inden tidlig HFO, kender børnene skolen, HFO og personale. I tidlig HFO (som man kan læse om under "Efter skoletid", er der prøvetimer i børnehaveklassen, så børnene kender lokaler og personale inden de starter efter sommerferien.

GENERELT

Indskrivning i børnehaveklasse
Datoer vil blive opdateret, når vi nærmer os indskrivningen

Fritidsordning - HFO
Når du indskriver dit barn i indskrivningsportalen, kan du samtidig vælge at dit barn skal starte i Tidlig HFO den 1. maj, eller at dit barn skal starte i HFO 1 den 1. august. Når du vælger én af disse muligheder, udmeldes barnet samtidig af daginstitutionen.

Hvis I ønsker skolestart på en anden skole
Når dit barn indskrives i skole, har du mulighed for at anmode om optagelse på en anden distriktsskole. Både indskrivning og anmodning om anden skole foretages i indskrivningsportalen.

Udsættelse af skolestarten
Alle børn starter som udgangspunkt i børnehaveklasse det år, de fylder 6 år.
Dit barns skolestart kan kun udsættes, hvis der er helt særlige årsager.
Du kan søge om skoleudsættelse for dit barn senest den 31. december.
Her finder du skemaet til Ansøgning om skoleudsættelse og den medfølgende handleplan for barnet ekstra år i institutionen.

Tidlig Skolestart
Børn der fylder 5 år senest den 30. september det pågældende år, kan indskrives til skolestart i august pågældende år, hvis det forventes at barnet kan følge undervisningen.
Du skal søge om tidlig skolestart for dit barn senest 31. den december.
Her finder du skemaet til Ansøgning om tidlig skolestart

Hvis du er tilflytter
Hvis du flytter til Hillerød Kommune og har børn i den undervisningspligtige alder, kontakter du distriktsskolen, som optager alle elever i skoledistriktet.
Hvis du ønsker at indskrive dine børn på en anden skole i kommunen, kontakter du den ønskede skole, for at høre om der er plads.

Skoleskift
Hvis dit barn allerede går i skole, og du ønsker at flytte barnet til en anden skole, kontakter du den ønskede skoles kontor, for at høre om der er plads på årgangen.
Elever fra andre distrikter optages, indtil der er et gennemsnit på 24 elever i klasserne på årgangen.
Vær opmærksom på, at dit barn ikke kan få skolerejsekort, hvis I selv har ønsket optagelse på en anden skole end distriktsskolen.
NB: Hvis dit barn går i HFO, skal du huske at flytte barnet i den digitale pladsanvisning.